Vi har skrevet flere artikler der vi tar opp glid-problematikken og hvordan få best mulig glid på sleden. At god glid er viktig hersker det ingen tvil om, og jo lengere enn skal kjøre og jo tyngere sleden/kjøreren – dess viktigere blir gliden. Det er det ingen tvil om. Men hvordan lage best mulig glid er det ikke gitt at alle er enig om.
Smurning har liten betydning for de som skal kjøre langt. Sporet vi kjører i er skittent og jo lengere du skal kjøre dess mindre betydning får det å glider skiene. Når langrennsløperne skifter skiene 2 – 3 ganger på ei tremil, og de ny smurte skiene glir veldig mye bedre – da kan det vel ikke være så vanskelig å forstå at det er dumt å tro at smurning er en fordel på langdistanse. Eller?
Steinsliping av skiene er «dumt» og dyrt. Når smurningen er slitt bort, glir med stor sannsynlighet skiene langt dårligere enn ubehandlede belegg.
Vi har i flere år brukt Kuzmin-siklinger, men det vi er best fornøyd med er drummen. Dessverre er det ikke mulig å få kjøpt metall-drum lengre. Det finnes en ny, men den tror jeg ikke er like effektiv på sledebelegg – selv om den kanskje er suveren på ski.
Hvor stor betydning glidforskjeller har, øker sannsynligvis med vekt, føre og kanskje hvor langt ut i løpet en er. Et sliten hundespann går fortere om gliden er god. Det betyr kanskje at gliden blir viktigere og viktigere jo lengere ut i løpet en kommer. Det ”gjemme” de beste beleggene til etter midtveis kan virke fornuftig. Det betyr kanskje også at en kan benytte litt ”dårligere” belegg på de første etappene?
Graving – jo mer skiene går ned i snøen dess dårligere glid. Her vil bredere belegg og jevnere vektfordeling ha stor betydning. Jevnere vektfordeling kan en blant annet oppnå ved å kjøre sitteslede. En sitteslede bidrar til jevnere vektfordeling og bedre glid gjennom bedret vektfordeling. Bredere belegg får du kjøpt hos Skonk.no. For noen av oss vil også et vekttap spille positivt inn.Bort transport av smeltevann. Om det ikke er for kaldt, vil struktur i belegget kunne bidra positivt til å lede bort smeltevannet. Det er for øvrig smeltevannet skiene glir på. Graden av struktur må minkes ved minkende temeratur. Kaldere enn 10 grader bør det ikke være struktur i det hele tatt.
Tørrfriksjon – om det er skikkelig kaldt, vil en såle med minst mulig ujevnheter skape minst motstand og gli noe bedre.