At fargen på belegget ikke har betydning er litt overdrevet. Fargen betyr ikke noe for selve gliden, men har innvirkning på hvor mye strålingsvarme beleggenefanger opp. Energi tilført belegget har betydning for kapasitet til å smelte snøen som er i kontakt med belegget. Tommelfingerregelen er at når det er kaldt tilføres sorte belegg mer varmeenergi enn andre belegg og vil derfor gli bedre. Derimot vil svarte belegg kunne tilføres for mye varmeenergi når det er mildt og bidra til for mye smeltevann med sug som resultat. Derfor vil et belegg som ikke tilføres mye varmeenergi være å foretrekke. Vi foreslår gult eller hvitt UHMW belegg når det er mildere enn 2 – 3 kuldegrader.
Det er ikke fargen som gir glid, men behandlingen. For i underkant av 2000 kroner kan du kjøre Femundløpet og Finnmarksløpet på et og samme belegg. Forutsetningen for det er at du tar deg tid til å behandle belegget godt før du tar det i bruk og at du underveis i løp stryker over belegget med sikling om du har kjørt på stein eller om temperaturen eller snøkvaliteten endrer seg. En annen forutsetning er at belegget er av UHMW-kvalitet og gjerne sintret for økt slitasjestyrke.
Siklingen bidrar til at smuss ikke fester seg i sålen, samme egenskap har fluor. Det bør da være kjent for de fleste – vi er da vokst opp med kjennskap til fluorens gode egenskaper i munnhygienen. Å motvirke at smuss fester seg har størst betydning på våren. Da anbefaler vi sintrete belegg som inneholder fluor. Det eneste belegget vi kjenner til som inneholder fluor er OT-rosa. Resten av året kan en gjerne bruke sintrete belegg, gjerne sintret med grafitt eller stoff av tilsvarende slitestyrke.