I ledige stunder bruker vi litt tid på tanker omkring belegg og glid. Smøring eller ikke? Fra langrenn og alpint kan en hente kompetanse om smurning. Også produsenter har informative nettsteder som bidrar til at det bør være enkelt å lære seg å smøre ski.
Vi er ikke eksperter, så langt derifra. Smørning av belegg krever en viss forkunnskap – spørsmålet vårt er; skal vi bruke tid på å lære oss å smøre beleggene?
Kan en smøre sledebelegg? Så langt vi har funnet ut er det flere belegg som kan smøres, spesielt etter sliping. Slipingen er enkelt det som må til for å få smørningen til å sitte i belegget. Godt og slitesterke smørninger koster mye. Kanskje kan mange tjene mer på å kjøpe bedre fôr enn god smørning? Godt preppa belegg koster fort opp mot Kr. 1000,-.
Smøring av belegg eller ikke?
Etter å ha drevet litt undersøkelser er vi ikke like sikker på at smøring er det vi skal bruke tid og penger på. Snorre Næss tipset oss om Russeren Leonid Kuzmin, som nå holder til i Østersund, og som for et par år siden lanserte sin stålsikingsteori. Stålsiklingsteorien går kort sagt ut på at stålsiklede ski glir best, og at det er tull å glide. Ikke bare lanserte dette, men tok også doktograden på dette arbeidet.
Glid
Glid kan defineres på ulike måter. Om en ski glir godt i høy fart er ikke alltid en garanti for at den samme skien glir godt i lav fart (typisk oppoverbakke). Glid og friksjon er to sider av samme sak. Lav friksjon gir god glid, høy friksjon gir dårlig glid. I tillegg er også egenskapene til å drenere bort vannfilmen viktig. Graden avhydrofobi er avgjørende for gliden. Altså evnen til å ikke trekke til seg vann. UHMWP er så langt vi vet 100 % hydrofobisk. Uansett ønsker vel de fleste god glid uten for mye arbeid og til lavest mulig pris.
Skisålen/belegget
En skisåle er laget av UHMWP eller ultra high molecular weight polyethylene. Dette materiale har mange fordeler. Det har svært lav friksjon mot snø og er bla mye sterkere (hardere) enn skivoks. På et skarpt føre er det er vanskelig å ha dårlig glid. UHMWP tar opp mindre forurensning fra snøen. Tester utført konkluderer med at det tar fra 200 meter til 3,8 km før ski som er glidet har tatt opp smuss fra snøen. Før dette glir de litt bedre enn stålsiklede ski. Når en skikkelig prepping koster ca 1000 Kr, må det bli veldig dyre kilometer. Belegget du skal bruke bør være et UH-belegg.
Fra virkeligheten
Thomas Losnegard, vitenskapelig assistent, Norges idrettshøgskole har skrevet følgende: 25. april 2009 ble det tradisjonelle Skarverennet fra Finse til Ustaoset arrangert. 12 000 mer eller mindre edru personer fikk en fantastisk opplevelse i strålendre solskinn og vindstille vær.
Jeg hadde selv bladd fram 800 gærninger i startkontingent, og hadde forberedt meg på vanlig måte, bortsett fra en ting; skismøring. Denne gangen skulle jeg prøve noe nytt; Ingen glider, ingen Cera (et fluorprodukt som skal gi god glid) – bare ren, stålsikla ski.
Grunnlaget for dette valget kommer fram i avhandlingen til den russiske forskeren Leonid Kuzmin, som mener man kan ha bedre ski uten noen form for dyre glidprodukter. Jeg brukte med andre ord null kroner på skiene, jeg brukte kun litt tid kvelden før. Resultatet var helt enormt (og litt skremmende); jeg har aldri hatt så gode ski som i årets Skarverenn, og de ble bare bedre og bedre for hver kilometer som ble fortært.
Konklusjonen er som i reklamen, at det enkle er ofte det beste. Men for mange er det nok for enkelt, det blir nesten slik at det er for enkelt til å være bra… Om noe ikke koster nok, kan det umulig være bra.
Stålsiklingen til godeste Kuzmin er jo ingen stor hemmelighet i skimiljøet, men likevel er det få som tør å bruke den. Så til alle dere eliteløpere, mosjonister eller foreldre i Hovedlandsrennet; gi stålsiklingen en sjanse, spar penger og timer i skiboden, og bli overrasket over hvor enkelt og bra det egentlig er.
Altså – vi skal ikke bruke penger og tid på å lære oss å smøre belegg. Dog bruker vi noen kroner og kjøper en stålsikling eller to, et rillejern og en børste. Kuzmin produkter er å få kjøpt på flere butikker i Norge, eller det går helt greit å bestille direkte fra Kuzmin i Sverige.[