Sledehund.no

For, av og med hundekjørere

Søk

  • Sledehund.no
    • Våre hunder
    • Om oss
    • Kontakt Sledehund.no
    • Selges
    • Personvern
  • Verdensrekorden
    • Verdensrekord filmsnutt 1
    • Verdensrekord filmsnutt 2
    • Norgesrekorden ble verdensrekord
  • Ressurser
    • Avl
      • Objektive avlsparametere
      • Utkrysningsavl
      • Bruksavl
      • Linjeavl
    • Bedre Glid
      • Veiviser til god glid
      • Glid når det er kaldt
      • Hvilken farge skal belegget ha?
      • Kuzmin-test
      • Smurning eller ikke?
    • Fôring
      • Fôrmidler
      • Proteinkvalitet
      • Vom er vom?
      • Immunforsvaret skal forsvares!
      • Restitusjon
      • Rå-fôr
      • Skifte av tørrfôrleverandør
      • Magesår
      • Magesår #II
      • Magesår # III
      • Magesår #IV
      • Magesår #V
      • Omega-3
      • Fôrtilskudd
      • DogVitality
      • DogVitality #2
      • Er DogVitality dyrt?
    • Tester
      • Gul vs Rosa
      • Hodelykter
      • Mountain Ridge
      • Pasvik Løpsdekken
      • Potesokker
      • Test av kortsele
        • Test av kortseler – oppfølging
    • Trening
      • Overtrening?
      • Restitusjon – overtrening
  • Video
  • Sledehund i bilder
  • Nyheter
    • Gamle
    • 2012
    • 2013
    • 2014
    • 2015
    • 2016
    • 2017
    • 2018
Du er her:Hjem / Nyheter / 2016 / Litt for seint og etterpåklokskap

Litt for seint og etterpåklokskap

Skrevet av admin 8. november 2016

Etter å ha fått skiftet dekk å ATVen fikk jeg beskjed av karen som gjorde jobben - du må skifte bremseklosser nå. Og med så klar beskjed var jeg innstilt på å skifte bremseklosser “snart”. Snart definerer jeg i enkelte sammenhenger litt ulikt andre. Litt mer ulikt enn det som godt er tydeligvis.

cal-fram-litenEtter et par turer med nye dekk og full kontroll på spannet, var det tydelig litt for seint å tenke på å skifte bremseklosser. Underveis på den foreløpig siste treningsturen, var det tydeligvis slutt. Plutselig rett før en nitti graders sving, mens jeg bremset ned farten for å komme rundt på høvelig vis – var det slutt på bremsene. Bremsehandtaket gikk rett i bunn uten motstand, raskt forsøkte jeg å bruke bremsepedalen for bakbremsene – med samme resultat – rett i bunn og null bremser. Nå var det ikke bare jeg som oppdaget av ATVen var uten bremser. Det bør også nevnes at vi kjører uten bruk av motor og har følgelig ikke motorbrems tilgjengelig. Altså også hundene fikk med seg at det var slutt på bremser og at de hadde kontroll. Vi tar det positive først, hundene er både sterke og raske, mye raskere enn jeg liker å tenke på. Det ble et par svinger litt mer hektisk enn bra er. Ok så kjørte jeg til slutt slik at jeg fikk stoppet opp og satt i gir og med ATVen i gir og motoren i gang – hadde jeg kontrollen igjen.

Kontrollen varte helt til jeg skulle ned på gårdsplassen og videre ned i hundegården. Kort beskrevet så var murveggen god å ha for å bremse ned før vi tok samling i bunnen bokstavelig talt. 13 spannet var rimelig kompakt! Heldigvis ble ingen skadet, verken hunder, ATV eller sjåfør.

Uansett dramatikk, tid for reparasjoner og ikke minst finne årsaken til at bremsene forsvant så brått. Etter å ha jekket opp ATVen og tatt av bakhjulene ble det fort klar hva årsakene til bremsesvikten var. Indre bremsekloss var slitt helt bort og deler av stempelet var slitt bort, nok til at belgen som holder bremsevæska inne i caliper var slitt hull i. Det er mye som tyder på at han dekkmannen hadde rett i at det var på tide å skifte bremseklosser. Vel i ettertid er det greit å være enig med dekkmannen.

Nye bremseklosser til alle 4 hjul er bestilt og det samme gjelder for en ny caliper. Så om noen dager er vi igjen klar for kosetur med hundene. I mellomtiden tar vi en restitusjonsperiode. Egentlig litt synd, flere av hundene passet endelig i selene sine igjen.

Relatert artikkelLes gjerne også!

© Copyright 2008 - 2025 Sledehund.no · Layout og design: SecondGo