Det pakkes, fikses og ordnes. Innimellom alle forberedelser forsøker vi å få trent hundene også. I seg selv en øvelse det også. Det er så vått og grisete her at treningen ikke er noe morsom. Vi benyttet anledningen og tok turen til Hamar, der har de fine forhold og mye snø.
Siste langturen gjennomført
Når er det ikke mer å gjøre, vi har gjort det treningsarbeidet som har vært mulig og vi er egentlig veldig godt fornøyd. Tre uker med potesnø er mer eller mindre det vinteren har bydd oss. Resten er det ikke mye positivt å skrive om, så det gjør vi ikke.
En hektisk periode går mot slutten, utstyr pakkes og er pakket, hundene trent og jobben gjort på web-prosjektene. Det siste prosjektet som vi har fått gjort i siste øyeblikk er å få ferdig kapell til hengeren og fikset litt på bilen. Litt mer lys her og der, ja og på hengeren også. Bilen har fått ny olje, nytt oljefilter, dieselfilter og luftfilter. Selene er gått over og fikset, ekstra nakkeliner er produsert opp og det samme gjelder for bakliner.
Kjøreplan
Det har handlerne forlangt å få, og når jeg ymtet frampå om en forholdsvis forsiktig kjøreplan – ble det en lang stillhet, før beskjeden om at den ikke holdt mål kom. Så nå må jeg lage kjøreplan. Kjøreplanen tar utgangspunkt i fornuftige løp som andre kjører har fulgt/gjennomført og tilpasses vår grønne vinter. Det er viktig å holde kjøreplanen hemmelig, så det gjør selvsagt vi også. Til nå har den vært så hemmelig at selv ikke kjøreren har kjent til den. Vi kan lette litt på sløret – det er mye som tyder på at vi kommer til å hvile ca. 3 timer i Skoganvarre, 16 timer på et av tre sjekkunkter – Tana, Neiden 1 eller Kirkenes og det blir nok også en 10 times hvile på Karasjok.
Selv om vi har en kjøreplan, så er det hundene som bestemmer behovet. Trenger de mer hvile enn kjøreplanen tilsier – ja da får de det. Trenger kusken mer hvile – da får han det ikke. Vær og føreforhold spiller også betydelig inn, derfor vil uansett en kjøreplan være retningsgivende og så tar vi beslutningene basert på fakta der og da.
Hundene
Det er godt vi har hatt mange hunder i trening i vinter. Det er noen forfall, en løpetid og så stiller vi med det beste spannet vi klarer å oppdrive her på kennelen. Vi er også startet på vår tredje Giardi kur denne vinteren, og kan kort oppsummere at det blir fryktelig dyrt!
Søndag formiddag starter turen nordover, etter at vi først har gitt hundene en femmilstur, på grus med ATV. Første etappe går til Singsås der alt våtfôret og snacken ligger i isoporkasser på frysa. Kort fortalt går det i burgere i år. Både løpsfôret og snacken er fråsset i rør og kuttet opp i burgere. Enkelt for kjøreren og godt for hundene – burgere er tross alt mye bedre en pølse – ikke sant?
Etter planen skal vi også gjennomføre none treningsturer i Alta-området før starten. Det kan være greit at de ikke har altfor mye overskudd, om løypa blir hard og det går fort – veldig lett å kjøre skader på bikkjene da.
Løpet
Vi gru-gleder oss, men er klar. Som dere kan se er Skonk sittesleden prøvd og godkjent av konas Cattledog. Hun har tydeligvis forstått det å være trekkhund. Selvsagt kommer vi til å være aktiv på nettsiden her. Det blir oppdateringer underveis, fra løpet, om løpet – noen korte og konsise oppdateringer og noen mer fyldige rapporter.
Det ser ikke ut til å bli et løp som setter kulderekorder – om en skal stole på værprognosene. Vi har også fått med oss at arrangøren melder om vanskelig forhold på Altaelva, men det fikser de sikkert på en fin måte. Uansett blir vi orientert om dette på kjørermøter og slikt. Og været er det lite vi får gjort noe med, vi må ta det vi får og gjøre det beste ut av det.
I dag skal alt utstyret pakkes i henger og bil, slik at vi er klar for å starte turen nordover like etter treningen. Har på følelsen at det er noe jeg kommer til å glemme. Men hva – om jeg visste det – da ville jeg vel ikke glemme det!
Målsetninga
Den er fortsatt å fullføre Finnmarksløpet. Tror nesten jeg må klare det, slik at vi får pusset pipa. ??? Vel det er slik at jeg har utsatt pussing av pipa til jeg har fått deltagerpremien som er en skiferplate – den skal pusses inn i pipa sammen med en fra Femundløpet.
Utover å fullføre – forsøke å ha det gøy, kjøre hundene best mulig og ta mange riktige beslutninger underveis. For å hjelpe hundene har vi kjøpt inne kite – som er ment å heise opp om vinden tillater det. Det er forbudt å bruke seil på sleden, det står det i regelverket, det står ingenting om kiter – og da må det bety at det er lovlig å benytte. Dessverre fikk vi ikke tid til å montere sykkelhjul for å kunne sitte på ”sykkelen” å tråkke for å hjelpe hundene. Det er synd for med de nye monsterhjulene hadde det sikkert vært mulig å hjelpe hundene betydelig ved å sykle. Det får bli vårt neste prosjekt! Bare så det er sagt – det står heller ikke i regelverket at det ikke er lov til å montere en halv sykkel på sleden og sykle Finnmarksløpet. Regner med at Snorre i Skonk har løst dette prosjektet til neste år.
Tippekonkurranse
Vi har ikke maktet å åpne tippekonkurranse i år, det beklager vi og kommer sterkere tilbake et annet år. Ellers har vi jo fått med oss at det er mange som tipper topp ti rundt forbi på nettsteder og i aviser. Vel dere kommer ikke til å finne en topp-ti-liste på sledehund.no.
Vi er klar – Alta, nå kommer vi!